2 Mart 2009 Pazartesi

Leonardo da Vinci

Mucit: Leonardo di ser Piero da Vinci Leonardo on hizmetleri Piero da Vinci
Leonardo daVinci görüntü nezaket Enstitüsü ve Müzesi Bilim ve Tarih
Criteria: Kriter: Architect, sculptor, engineer, painter, scientist, and inventor. Mimar, heykeltraş, mühendis, ressam, bilim adamı ve mucit.
Birth: Doğum: April 15, 1452 in the small town of Vinci, in Tuscany, Italy Nisan 15, 1452 Vinci'nin küçük kasabada, Toskana, İtalya
Death: Ölüm: May 2, 1519 in Cloux, near Amboise, France 2 Mayıs, 1519 Cloux in Amboise, Fransa yakın
Nationality: Uyruk: Italian İtalyanca

Leonardo was born in the small town of Vinci, in Tuscany, near Florence. Leonardo Vinci'nin küçük kasabada, in Tuscany, Floransa yakınlarında doğdu. He was the son of a wealthy Florentine notary and a peasant woman. O zengin bir Floransalı noter bir oğlu ve bir köylü kadın vardı. In the mid-1460s the family settled in Florence, where Leonardo was given the best education that Florence, a major intellectual and artistic center of Italy, could offer. In the mid-1460s nereye Leonardo en iyi eğitim o Floransa, İtalya önemli bir entelektüel ve sanat merkezi, teklif verebilir verildi aile Floransa, yerleştik. He rapidly advanced socially and intellectually. O hızla sosyal ve entelektüel gelişmiş. He was handsome, persuasive in conversation, and a fine musician and improviser. O, konuşmaya ikna edici ve iyi bir müzisyen yakışıklı ve improviser. About 1466 he was apprenticed as a garzone (studio boy) to Andrea del Verrocchio, the leading Florentine painter and sculptor of his day. Hakkında 1466 bir garzone Andrea Del Verrocchio, önde gelen Floransalı ressam ve heykeltıraş gün için (stüdyo çocuk) olarak çırak oldu. In Verrocchio's workshop Leonardo was introduced to many activities, from the painting of altarpieces and panel pictures to the creation of large sculptural projects in marble and bronze. Verrocchio's atölye olarak Leonardo birçok faaliyet için altarpieces ve panel resim resim gelen mermer ve bronz heykel büyük projelerin oluşturulması tanışmıştır. In 1472 he was entered in the painter's guild of Florence, and in 1476 he was still considered Verrocchio's assistant. 1472 yılında of Florence ressamı's Guild, and girilmiş 1476 yılında hala Verrocchio assistani kabul ediliyordu. In Verrocchio's Baptism of Christ (1470?, Uffizi, Florence), the kneeling angel at the left of the painting is by Leonardo. Verrocchio's Baptism Christ (1470?, Uffizi, of Florence) olarak, en kneeling melek resim sol olduğu Leonardo tarafından.

In 1478 Leonardo became an independent master. Leonardo 1478 yılında bağımsız bir ana oldu. His first commission, to paint an altarpiece for the chapel of the Palazzo Vecchio, the Florentine town hall, was never executed. İlk komisyon, the Palazzo Vecchio, the Florentine Town Hall, bir kilise için yürütülen hiç bir altarpiece boya. His first large painting, The Adoration of the Magi (begun 1481, Uffizi), left unfinished, was ordered in 1481 for the Monastery of San Donato a Scopeto, Florence. İlk büyük resim, bir Magi ve tapınma (), 1481, Uffizi başladı bitmemiş sola, 1481 yılında Manastır San Donato bir Scopeto, Floransa için sipariş oldu. Other works ascribed to his youth are the so-called Benois Madonna (1478?, Hermitage, Saint Petersburg), the portrait Ginevra de' Benci (1474?, National Gallery, Washington, DC), and the unfinished Saint Jerome (1481?, Pinacoteca, Vatican). Diğer işler onun gençlere ascribed kadar Benois Madonna (1478?, Hermitage, Saint Petersburg), Portre Ginevra de 'Benci (1474?, Ulusal Galerisi, Washington, DC) olarak adlandırılan ve tamamlanmamış Saint Jerome (1481 nelerdir?, Pinacoteca, Vatikan).

About 1482 Leonardo entered the service of the duke of Milan, Ludovico Sforza, having written the duke an astonishing letter in which he stated that he could build portable bridges; that he knew the techniques of constructing bombardments and of making cannons; that he could build ships as well as armored vehicles, catapults, and other war machines; and that he could execute sculpture in marble, bronze, and clay. Hakkında 1482 Leonardo Duke hangi o da taşınabilir köprüler inşa olabilir belirtildiği şaşırtıcı bir harfi yazılı olan Milano, Ludovico Sforza, bir dük ve hizmet girdi; onun bombardments yapımında ve toplar yapmak ve teknikleri biliyordum; onun inşa olabilir gemilerin yanı sıra zırhlı araçlar, catapults ve diğer savaş makineleri ve onun mermer, bronz heykel olarak çalıştırmak olabilir ve kil. He served as principal engineer in the duke's numerous military enterprises and was active also as an architect. O, Duke's birçok askeri işletmelerde temel mühendislik ve de bir mimar olarak etkin olduğu bulundu. In addition, he assisted the Italian mathematician Luca Pacioli in the celebrated work Divina Proportione (1509). Ayrıca, o ünlü iş Divina Proportione (1509) ve İtalyan matematikçi Luca Pacioli yardım.

Evidence indicates that Leonardo had apprentices and pupils in Milan, for whom he probably wrote the various texts later compiled as Treatise on Painting (1651; translated 1956). Kanıtlar Leonardo, kimin için muhtemelen çeşitli metinler daha sonra tez olarak Resim (1651; tercüme 1956) derlenebilir yazıldı çırak ve Milan öğrencilerin olduğunu gösterir. The most important of his own paintings during the early Milan period was The Virgin of the Rocks, two versions of which exist (1483-1485, Louvre, Paris; 1490s to 1506-1508, National Gallery, London); he worked on the compositions for a long time, as was his custom, seemingly unwilling to finish what he had begun. En kendi resimlerinin erken Milano döneminde önemli Bakire Kayaların, iki sürümü olan oldu (1483-1485, Louvre, Paris; 1490s 1506-1508 için, Ulusal Galeri, Londra); o kompozisyonlar üzerinde çalışan var uzun bir süre için, özel olarak, görünüşte ne başlamış oldu bitirmek için isteksiz oldu. From 1495 to 1497 Leonardo labored on his masterpiece, The Last Supper, a mural in the refectory of the Monastery of Santa Maria delle Grazie, Milan. 1495 1497 Leonardo onun eseri üzerinde çalışan, The Last Supper, the Monastery of Santa Maria delle Grazie, Milan ve yemekhane bir duvar kadar. Unfortunately, his experimental use of oil on dry plaster (on what was the thin outer wall of a space designed for serving food) was technically unsound, and by 1500 its deterioration had begun. Ne yazık ki teknik, hafif, kuru sıva üzerine petrol onun deneysel kullanımı (ne bir boşluk gıda hizmet için dizayn edilmiş ince dış duvar) oldu ve 1500 ile bozulma başlamıştır. Since 1726 attempts have been made, unsuccessfully, to restore it; a concerted restoration and conservation program, making use of the latest technology, was begun in 1977 and is reversing some of the damage. Since 1726 girişimi, başarısız, geri yapılan bir birlikte restorasyon ve koruma programı, en son teknolojinin kullanılması, 1977 yılında başlamış olduğu bazı hasar geri olduğunu. Although much of the original surface is gone, the majesty of the composition and the penetrating characterization of the figures give a fleeting vision of its vanished splendor. Her ne kadar orijinal yüzey gitmiş, kompozisyonun bir heybet ve rakamlar ve derinlemesine karakterizasyonu ve yok ihtişamı bir kısacık görüş vermek.

During his long stay in Milan, Leonardo also produced other paintings and drawings (most of which have been lost), theater designs, architectural drawings, and models for the dome of Milan Cathedral. Milano, onun uzun süre boyunca, Leonardo da resim ve resim (en fazla olan) kayıp var üretilen, tiyatro tasarım, mimari çizim ve modeller Milano Katedrali The Dome için. His largest commission was for a colossal bronze monument to Francesco Sforza, father of Ludovico, in the courtyard of Castello Sforzesco. Onun en büyük komisyon Castello Sforzesco bir avlu içinde Francesco Sforza, Ludovico babası, bir devasa bronz anıt için. In December 1499, however, the Sforza family was driven from Milan by French forces; Leonardo left the statue unfinished (it was destroyed by French archers, who used the terra cotta model as a target) and he returned to Florence in 1500. Aralık 1499, however, the Sforza ailesi Milano Fransız güçleri tarafından tahrik vardı; Leonardo heykelidir bitmemiş sol (bu bir hedef olarak pişmiş lüleci çamuru modeli kullanılan Fransızca okçu tarafından imha edildi) ve Floransa 1500 yılında döndü.

In 1502 Leonardo entered the service of Cesare Borgia, duke of Romagna and son and chief general of Pope Alexander VI. 1502 yılında Leonardo Cesare Borgia, Romagna ve oğlu ve Papa Alexander VI başkanı genel Dük ve hizmet girdi. In his capacity as the duke's chief architect and engineer, Leonardo supervised work on the fortresses of the papal territories in central Italy. Duke baş mimar ve mühendis sıfatıyla yılında Leonardo merkezi İtalya yılında papaya ait toprakları ve kaleleri çalışan denetlenecek. In 1503 he was a member of a commission of artists who were to decide on the proper location for the David (1501-1504, Accademia, Florence), the famous colossal marble statue by the Italian sculptor Michelangelo, and he also served as an engineer in the war against Pisa. Toward the end of the year Leonardo began to design a decoration for the great hall of the Palazzo Vecchio. 1503 yılında olan David (1501-1504, Accademia, Floransa için doğru yere karar olduğunu sanatçıların bir komisyon üyesi) ise, İtalyan heykeltraş Michelangelo ile ünlü devasa mermer heykel ve de mühendis olarak görev Pisa karşı savaşta. yıl Leonardo the Palazzo Vecchio en büyük salonunda bir dekorasyon tasarım başladım sonuna doğru. The subject was the Battle of Anghiari, a Florentine victory in its war with Pisa. Konu Anghiari, Pisa ile savaş bir Florentine zafer Savaşı oldu. He made many drawings for the decoration and completed a full-size cartoon, or sketch, in 1505, but he never finished the wall painting. O, dekorasyon için birçok resim yaptı ve bir tam boyutlu karikatür veya çizim, 1505 yılında tamamlanmış, ama duvar boyayın.Keep asla. The cartoon itself was destroyed in the 17th century, and the composition survives only in copies, of which the most famous is the one by the Flemish painter Peter Paul Rubens (1615?, Louvre). Bu karikatür kendisi in the 17th century, yıkıldığı kompozisyonu sadece kopya, olan en ünlü Flaman ressam Peter Paul Rubens (1615 tarafından tek sağ?, Louvre).

During this second Florentine period, Leonardo painted several portraits, but the only one that survives is the famous Mona Lisa (1503-1506, Louvre). Bu ikinci Florentine dönemde Leonardo, ancak sadece biri sağ birkaç portre boyalı ünlü Mona Lisa (1503-1506, Louvre) olduğunu. One of the most celebrated portraits ever painted, it is also known as La Gioconda, after the presumed name of the woman's husband. En ünlü portre hiç boyanmış ki, bu da La Gioconda olarak, kadının kocası ve presumed adı sonra bilinir. Leonardo seems to have had a special affection for the picture, for he took it with him on all of his subsequent travels. Leonardo gibi resim için özel bir sevgi olduğu için, onunla tüm sonraki seyahatler üzerinde aldı.

In 1506 Leonardo again went to Milan, at the summons of its French governor, Charles d'Amboise. Leonardo 1506 yılında tekrar Milano'ya giden, onun Fransız valisi Charles d'Amboise bir çağrı at gitti. The following year he was named court painter to King Louis XII of France, who was then residing in Milan. Ertesi yıl Kral Louis XII Fransa, daha sonra Milano ikamet olduğu mahkeme ressam adı verildi. For the next six years Leonardo divided his time between Milan and Florence, where he often visited his half brothers and half sisters and looked after his inheritance. Leonardo Milano ve Floransa arasında yaptığı zaman bölünmüş bir sonraki altı yıl boyunca burada genellikle kendi yarı kardeş ve yarı kız ziyaret ederek baktım onun miras sonra. In Milan he continued his engineering projects and worked on an equestrian figure for a monument to Gian Giacomo Trivulzio, commander of the French forces in the city; although the project was not completed, drawings and studies have been preserved. Milano yılında kendi mühendislik projeleri devam ve Gian Giacomo Trivulzio, şehirdeki Fransız kuvvetlerinin komutanı bir anıt için bir atlı figürü üzerinde çalıştı; rağmen proje, çizim ve çalışmalar korunmuştur var tamamlanmadı. From 1514 to 1516 Leonardo lived in Rome under the patronage of Pope Leo X. He was housed in the Palazzo Belvedere in the Vatican and seems to have been occupied principally with scientific experimentation. 1514 1516 Leonardo kadar Roma'daki Papa Leo X'in O Palazzo Belvedere in Vatikan içinde barındırılıyor ve görünüyor özellikle bilimsel deneyler ile meşgul olduğu gözetiminde yaşıyordu. In 1516 he traveled to France to enter the service of King Francis I. He spent his last years at the Château de Cloux, near Amboise, where he died. 1516 yılında Fransa'ya Amboise, yakın Kral I. Francis Başbakan geçen yıl Château de Cloux geçirmiştir servis, girmek için seyahat burada öldü.

Although Leonardo produced a relatively small number of paintings, many of which remained unfinished, he was nevertheless an extraordinarily innovative and influential artist. During his early years, his style closely paralleled that of Verrocchio, but he gradually moved away from his teacher's stiff, tight, and somewhat rigid treatment of figures to develop a more evocative and atmospheric handling of composition. Her ne kadar Leonardo resimlerinin nispeten az sayıda olan bir çok üretilen, o yine bir olağanüstü yenilikçi ve etkili sanatçı bitmemiş kaldı. Onun erken yıllarda kendi stilini yakından paralel Verrocchio, that ama kademeli uzakta onun öğretmenin sert, sıkı taşınmış rakamlar, ve biraz sert tedavi kompozisyonun daha hatırlatmak ve atmosferik kullanımı oluşturmalıdır. The early painting The Adoration of the Magi introduced a new approach to composition, in which the main figures are grouped in the foreground, while the background consists of distant views of imaginary ruins and battle scenes. Ise arka plan hayali kalıntıları ve savaş sahneleri ve uzak bir kez oluşur erken boyalı Magi bir aşk, kompozisyon hangi ana figürler ön gruplanmış yeni bir yaklaşım ortaya koydu.

Leonardo's stylistic innovations are even more apparent in The Last Supper, in which he represented a traditional theme in an entirely new way. Leonardo's üslup yenilikleri daha The Last Supper, which yılında tümüyle yeni bir şekilde geleneksel bir temayı temsil bariz bulunmaktadır. Instead of showing the 12 apostles as individual figures, he grouped them in dynamic compositional units of three, framing the figure of Christ, who is isolated in the center of the picture. Bunun yerine tek tek rakamlar olarak 12 Havariler gösteren, üç dinamik kompozisyon birimlerinde, Tanrım, bu resmin ortasında izole olan bu rakamın çerçeveleme onları gruplandırılır. Seated before a pale distant landscape seen through a rectangular opening in the wall, Christ—who is about to announce that one of those present will betray him—represents a calm nucleus while the others respond with animated gestures. In the monumentality of the scene and the weightiness of the figures, Leonardo reintroduced a style pioneered more than a generation earlier by Masaccio, the father of Florentine painting. Uzak bir soluk manzara duvar, İsa-Kim ki bu mevcut onu ihanet olacak bir sakin çekirdeğini temsil eder iken diğer animasyonlu jestleriyle yanıt duyurmak için bir dikdörtgen açılması ile görüldü önce Seated. Sahne olan monumentality ve rakamları ve önemlilik Leonardo bir kuşak önceki Masaccio, Florentine resim babası tarafından daha öncülük stil tekrar.

The Mona Lisa, Leonardo's most famous work, is as well known for its mastery of technical innovations as for the mysteriousness of its legendary smiling subject. The Mona Lisa, Leonardo en ünlü eser olarak bilinen ve efsanevi gülen konu ve mysteriousness için teknik yenilikleri kendi ustalığı için. This work is a consummate example of two techniques—sfumato and chiaroscuro—of which Leonardo was one of the first great masters. Bu eser iki tekniklerinin mükemmel bir örnektir-sfumato ve ışık-gölge oyunu-hangi Leonardo birinci büyük ustaların oldu. Sfumato is characterized by subtle, almost infinitesimal transitions between color areas, creating a delicately atmospheric haze or smoky effect; it is especially evident in the delicate gauzy robes worn by the sitter and in her enigmatic smile. Chiaroscuro is the technique of modeling and defining forms through contrasts of light and shadow; the sensitive hands of the sitter are portrayed with a luminous modulation of light and shade, while color contrast is used only sparingly. Sfumato ince, renk alanları arasında neredeyse sonsuz küçük geçişler, bir delicately atmosferik sis veya duman etkisi yaratmak; özellikle hassas şeffaf robes ve bakıcısı tarafından bitkin olarak açıktır ve esrarengiz gülümseme. Işık ve gölge olarak modelleme ve tanımlama biçimleri tekniği ile karakterizedir ışık ve gölge kontrastlı; sırasında renk kontrastı sadece çok kullanılan en bakıcısı gibi hassas el ışık ve gölge bir aydınlık modülasyon ile portrayed vardır.

Leonardo was among the first to introduce atmospheric perspective into his landscape backgrounds, an especially notable characteristic of his paintings. Leonardo onun manzara arka plan, onun resimlerinin özellikle önemli özelliği olarak atmosferik perspektif tanıtmak için ilk arasında yer aldı. The chief masters of the High Renaissance in Florence, including Raphael, Andrea del Sarto, and Fra Bartolommeo, all learned from Leonardo; he completely transformed the school of Milan; and at Parma, the artistic development of Correggio was given direction by Leonardo's work. Floransa, Raphael, Andrea Del Sarto dahil Yüksek Rönesansı başkanı master ve Fra Bartolommeo, tüm Leonardo öğrendim; o tamamen Milan okula dönüştürdü ve Parma at Correggio ve sanatsal gelişim Leonardo çalışmaları ile yön verildi.

Leonardo's many extant drawings, which reveal his brilliant draftsmanship and his mastery of the anatomy of humans, animals, and plant life, may be found in the principal European collections. Bu onun parlak ressamlık ve insan, hayvan ve Anatomi onun ustalığı ortaya Leonardo birçok kaybolmamış çizimleri, ve bitki hayatı, temel Avrupa koleksiyonlarda yer olabilir. The largest group is at Windsor Castle in England. En büyük grubu Windsor kalede İngiltere bulunuyor. Probably his most famous drawing is the magnificent self-portrait in old age (1510?-1513?, Biblioteca Reale, Turin, Italy). Muhtemelen onun en ünlü çizim muhteşem kendine yaşlılık portre ise (1510? -1513?, Kütüphane Reale, Torino, İtalya).

Because none of Leonardo's sculptural projects was brought to completion, his approach to three-dimensional art can only be judged from his drawings. Çünkü Leonardo's heykel projelerin hiçbiri tamamlanması için getirildi, üç boyutlu sanat yaptığı yaklaşım yalnızca kendi çizimleri kimden karar olabilir. The same strictures apply to his architecture: None of his building projects was actually carried out as he devised them. Aynı eleştiri onun mimarisi için geçerli ise, onları geliştirmiştir yaptığı inşaat projeleri Yok aslında yürütülmüştür. In his architectural drawings, however, he demonstrates mastery in the use of massive forms, a clarity of expression, and especially a deep understanding of ancient Roman sources. Onun mimari çizim ise, o büyük biçimlerde ifade bir açıklık ve antik Roma kaynakları özellikle derin bir anlayış kullanımı ustalık gösteriyor.

As a scientist Leonardo towered above all his contemporaries. Bir bilim adamı Leonardo tüm contemporaries üzerinde kuleli. His scientific theories, like his artistic innovations, were based on careful observation and precise documentation. Onun bilimsel teoriler, onun sanatsal yenilikler gibi dikkatli gözlem ve hassas belgelere dayanıyor. He understood, better than anyone of his century or the next, the importance of precise scientific observation. O, daha iyi onun yüzyıl veya daha kimse anlaşılır bir sonraki, kesin bilimsel gözlem önemini. Unfortunately, just as he frequently failed to bring to conclusion artistic projects, he never completed his planned treatises on a variety of scientific subjects. His theories are contained in numerous notebooks, most of which were written in mirror script. Ne yazık ki, tıpkı o sık başarısız sonuç için sanatsal projeler getirmek için, o bilimsel konuların çeşitli üzerine planlanan treatises tamamlanmış değildir. Onun teorileri pek çok dizüstü olarak, most of which ayna betiği yazıldılar içerdiği. Because they were not easily decipherable, Leonardo's findings were not disseminated in his own lifetime; had they been published, they would have revolutionized the science of the 16th century. Çünkü kolayca anlaşılır olmayan Leonardo's bulgular kendi ömrünü dissemine değildi; yayınlanmadan olduğunu, bunlar 16. yüzyılın bilim devrim olurdu. Leonardo actually anticipated many discoveries of modern times. Leonardo aslında modern zamanlarda birçok buluşlar beklenen. In anatomy he studied the circulation of the blood and the action of the eye. In anatomisi o kan ve dolaşım ve göz eylem okudu. He made discoveries in meteorology and geology, learned the effect of the moon on the tides, foreshadowed modern conceptions of continent formation, and surmised the nature of fossil shells. O meteoroloji ve jeoloji, the gelgit üzerindeki ay, kıta oluşumu modern conceptions foreshadowed bir etkisi öğrendim, keşifler yapılmış ve fosil kabuk yapısını surmised. He was among the originators of the science of hydraulics and probably devised the hydrometer; his scheme for the canalization of rivers still has practical value. O hidrolik ve bilim ve originators arasında ve muhtemelen hidrometre geliştirmiştir; nehirler ve kanallar için onun planı hala pratik değeri vardır. He invented a large number of ingenious machines, many potentially useful, among them an underwater diving suit. O, potansiyel olarak kullanışlı, aralarında çok bir sualtı dalış takım ustaca makineleri çok sayıda icat. His flying devices, although not practicable, embodied sound principles of aerodynamics. Onun uçan cihazlar, her ne kadar uygun değil, aerodinamik ses ilkeleri embodied.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder